TARIM FUARLARININ CAZİBESİ KALMADI

Fuar sözlüklerde Yurtiçi ya da yurtdışı ticareti geliştirmek amacıyla düzenlenen ve yerli ve yabancı firmaların mallarının belli süreler içinde sergilendiği büyük ticari merkez diye ifade edilmektedir.

Alıcı ve satıcıların bir araya gelerek iş anlaşmaları yaptıkları bu pazarlar genellikle aynı yerlerde ve düzenli aralıklarla, tarihte birkaç günlüğüne kurulurlar. Bu sergiler tek bir iş koluna ya da belirli bir iş kolunun tek bir dalını konu alabileceği gibi her tür ürünü ve hizmeti de kapsayabilir.
Tarım fuarına katılmış bir arkadaşımın hikâyesini aktararak ülkemizdeki tarım fuarlarının nasıl bir pozisyonda olduğunu paylaşmak istedim. Hizmet sektöründe bulunan arkadaşımız hizmetlerini tanıtım amacıyla bir stant kiralar ve gelen kişilere hizmeti aktarmaya çalışır. Fakat gelen kişilerin %98 i hizmeti veya ürünü öğrenmekten ziyade 'eşantiyon var mı' sorusu ile karşı karşıya kalkmaktan hizmeti anlatma fırsatı olmadığını söylemekte.

Kalem, çakmak, şapka, yiyecek içecek var mı? Sorularına cevap vermekten bıktım. Bir defasında stantda görevli arkadaşların, gelen insanların telefonunu  ismini aldığı eski bir ajandayı, vatandaşın biri aldı götürüyor.

-Hop hemşerim ne yapıyorsun?

-Koy o ajandayı dedim. Aldığım cevap

-Eşantiyon değil mi bu?

-Hayır dedim                                                                                                                                                                 

Kalem yok çakmak yok şapka yok ne işin var fuarda diye bir de azar işittim. Elinden eski ajandayı zor aldım. Bu yaşanmış olayı şaka diye düşünsek de gerçekler bu hikâyeden öte gidememekte.

Yakın zamanda Antalya ve İzmir Fuarına katılmak nasip oldu. Ve üzülerek şunu ifade etmem gerek. Tarım Fuarları cazibesini yitirmiş, işi olmayan vakit geçirmeye gelen insanların uğrak yeri haline gelmesi, firmalar tarafından tanıtım amacı ile yapılan milyonlarca liranın heba olması, gerçekten içler acısı.

Gördüğüm tablo hiç değişmedi. Gelenler promosyon ne var?  Her çiftçinin elinde birkaç poşet içi broşür dolu. Dayanamadım birkaç çiftçiye sordum:

- Ne yapacaksın o kadar broşürü

- Ya evde çoluk, çocuk, torun baksın! cevabını aldım. Boyama kitabımı bunlar??

Firmalar Fuara katılmasındaki amaç ürününü tanıtması ve o zaman diliminde en kötü şartlarda masrafını çıkartacak satış veya bağlantı yapması gerek ama maalesef umduğunu bulamamakta yaklaşık 40 gün sonra Konya tarım fuarı var. 2016 yılında 288 bin 763 bin ziyaretçi gelerek, Tarım Fuarı yeni bir rekora imza atmış oldu. Bu sene ne olur bilmiyorum ama 300 bin kişiyi geçmesi sadece şehirde hareketliliği artırır, ekonomiye mutlak surette katkısı olacaktır.

Tarım fuarlarında kalabalıktan ziyade hedef kitlelerin gelmesi gerekmekte, fuarla alakası olan, bilgi sahibi olmak isteyen kişilerin bile kalabalıktan dolayı gerekli bilgiyi almakta zorlanmakta, firma sahipleri bağlantı yapamamaktan, muzdaripliğini dile getirmektedir.

2017 Konya tarım fuarında yaşanacak tablo, şöyle olacak ;Fuarı organize eden firma yine bu sene  ülkenin çeşitli yerlerinden gelen ziyaretçilerin yol masraflarının bir kısmını karşılayacak, fuara gelen insanlar ise, Konya ya daha uzak yerden  geliyor ise, en azından Konya'yı göreyim hesabını yapacak,. Yine gelecek kişiler, nasıl olsa aç kalmayacağız kahvede oturacağımıza bir değişiklik olsun, bizi getirip götürecekler, pasta börek kurabiye, birde süt, patates cipsi, buna benzer karnını doyuracak yiyecekler bulurum hesabında olacaklar. Gelenlerin hepsi böylemi? Değil tabiki. Devasa makinalar, traktörler, aletler, ekipmanlar, onu sergileyen manken kızlar, her firmanın sesini sonuna kadar açtığı müzik ve tanıtım videolarının gürültü kirliliğine sebep olduğu  böyle bir  organizasyon.

Olmaz. Bu böyle geldi böyle gidecekse, buna fuar demek bence uygun değil. Böyle organizasyon kuru kalabalığı toplamak mı? Firmalar ürettiği ürünü hedef kitleye ulaştırabilmesi mi?

Mevcut tarım Fuarları makine ekipman showundan başka bir şeye benzemiyor. Avrupa'da fuarlar iki yılda bir yapılıyor. Ülkemizdeki gibi her ilde yapılmıyor, ülkemizde nerede ise en büyük ilçelerde bile yüzlerce fuar yapılabilmekte, bilhassa tarım fuarları organizasyonu yapan firmaların kazanç kapısından başka bir maddi organizasyondan öte gidememektedir. Önlemler ve değişiklikler yapılmadığı takdirde Tarım fuarları önemini yitirecek gibi gözükmekte.

  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.