ÇİFTÇİNİN BİLİŞİMLE İMTİHANI

Artık çiftçi ve bilişim yan yana geldiğinde garip durmuyor değil mi? Tarım sektörüne girme nedenim bilgiye ve gelişmelere en yakın olması gereken ama en uzak olan üreticilerin, bilgi ve gelişmeleri en hızlı aktaran internet ve bilgi teknolojilerine y

Bu neden önemli?
Hızla gelişen, değişen Dünya da tüm sektörler hızla ilerler gelişir ve yükselirken diğer sektörlerle entegre çalışan tarım sektöründe her şey aynı hızla arada uçurum olacak şekilde geride kalmaktadır. Diğer sektörlere hammadde sağlayan bir sektör olması açısındanda sömürülmeye de en açık sektör konumuna düşmektedir.
Tarım Dünya da yerleşik yapılan ilk iş olarak hızla gelişme kaydetmesi gerekirken tarımla ilgilenen kişilerin daha güçlü olması, diğer sektörlerden önde olması ve gelişmiş olması gerekirdi diye düşünüyorum. Bu gerilemenin sebebi ise hiç bitmeyecek gibi görünen toprak kaynağına çok güvenmek ve en başından ilk tohumların atılışından bu yana babadan oğula geçen çiftçilik mesleğinin “bu ürün daha başka nasıl yetiştirilebilinir ki yüzyıllardır böyle yetiştiyoruz, başka kim alacak ki her zaman bu kişiye sattık, daha ne olabilir ki” şeklinde - diğer sektörlerdeki kurumlarda buna “işletme körlüğü” diyoruz – düşüncelerdir.
Bakış açısında göre haklı da sayılırlar çünkü doğduğundan beri bu toprakların üzerinde yetiştiricilik yapan biri bir meteoroloji mühendisininin tekniğine sahip olmasa da iyi hava tahmini, bir ziraat mühendisinden daha çok bilgiye sahip olmasa da hastalık tespiti yapabilir ve muhteşem öngörü ve iç gülere sahip olabilir. Ancak bu bilgiye sahip olması bu bilgiyi nasıl kullanacağını ve nasıl geliştireceğini bilmesi için bilim ile bir araya gelmesi gerekir.
Gelişen teknolojiler ve bilginin hızlı bir şekilde takip eden bir çiftçinin bir düşünün ne kadar muhteşem sonuçlar alabilir. Verim artışı, kendi ürünün fiyatını belirleme ve pazarlama gücü ile kazanır.
Peki bütün bunlar çok mu zor?
Teknoloji, bilgi, bilişim bilinmezliği çağrıştırıyor olabilir. Sanki uzay üssü aya ayak basma gibi algılanıyor da olabilir – ki bu şekilde algılandığını 8 yıldır bir araya geldiğimiz çiftçi guruplarında sezmekteyiz. Ancak bir domatesin yetiştirilmesi, traktörün kullanılması, bir hayvan bakımı daha mı az karmaşık.
2004 yılında bu sektöre girdiğimde internet, bilişim, bilgisayarın yanına tarım ve çiftçi kelimelerini koyduğumuzda anlamsız bir cümle kurmuşuz gibi oluyor du. Değişimin farkında mısınız?
Önce Tarimsalpazarlama.com u açtık ancak bu nereye varmak istediğimizin bir mihengi idi.
Şekerbank ile Kredi kartı sistemi oluşturarak çiftçileri zora sokacak kişisel borçlanmaların önüne geçecek ve zarar görmeden doğru kullanımla hasadta ödemelerle kullanacağı sistemleri geliştirdik. Önce borçlandığı kişilere ürününü satmak zorunda olan çiftçiler kendi kendilerine ayakta durmaya başladılar.
Bilişime yaklaştırma çabalarımızda çiftçilere en yakın teknolojik cihaz olan cep telefonu ile başladık. Vodafone desteği ile Çiftçiler cep telefonunun sms – mesaj servisini kullanarak hal, borsa fiyatlarını takip eder oldular ve satın almaya gelene hangi civarda fiyat vereceklerini bilerek pazarlık edebildiler. Meteorolojik bilgileri yine mesajla alarak kesinlik katarak önceden doğal afetlere, sel ve dolulara hazırlandılar, bir çok yerde ürünlerini kurtardılar. Hibelere, desteklere ve bunları nasıl alacaklarına dair bilgilendirmelerle zaten sahip olduğu hizmetlerin farkına vardılar. Ve yine ürünlerini sms mesajı ile internete tarimsalpazarlama.com a ilanlarını vererek birden çok alıcıya ulaşarak pazarlık güçlerini arttırdılar.
Şimdi Dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden İntel ile çiftçilere özel “Çiftçi Bilgisayarı”nı Arçelik üretti ve biz de yazılımını geliştirdik. Amacımız herkesin kullanabileceği kolaylıkta kesinlikle bahçeyi sulamaktan daha zor olmayan bu bilgisayara uygun fiyata çiftçilerin ulaşması ve bilginin gücüne ulaşması.
Bu bilgisayarlar interneti içinde, çiftçiye özel ve üretimini takip edip bir çok bilgiye ulaşabileceği yazılımların kurulu ve ücretsiz olduğu servisin evde kurulup yaparak teslim ettiği bir bilgisayar ayrıca özellikleri diğer bilgisayarlarla aynı yani çiftçi çocukları da bilgisayarı kullanıp internette gezinebilir, araştırma yapabilir, ödevlerini yapabilir özelliktedir. Yani tüm çiftçi ailesini bilgiye bağlayacak bir cihaz.
Firma olarak amacımız her zaman çiftçiye özel, çiftçi için ve çiftçiye dost projeler gerçekleştirmektir.
Ve nihayet son 2 yıldır en başından beri yapmış olduğumuz çalışmaların sonuçlarını almaktayız. Türkiye çiftçileri teknolojiye hızlı bir şekilde adapte olmaktadır.
Web sitemizin üye sayısı uzun bir süre 20.000 civarında kalmış iken hızla 200.000 in üstüne çıkmaktayız. Cep mesaj servisleri 3.000 den tam 800.000 aboneye sıçramıştır. Hem köylere gittiğimizde hem fuarlarda çiftçi büyük bir ilgi ile dinlemekte, bilgi paylaşmakta ve teknolojiye, bilişime ilgi göstermektedir. Hatta bizlere şöyle de bir şey yapsanız, bu çalışmayı da bu şekilde geliştirseniz, şöyle de bir bilgiye ihtiyacımız var, böyle de bir hizmet olsak şeklinde geri dönüşler yapmaktadır.
Tarımsalpazarlama.com sadece alış veriş yapılabilecek ve ürün tanıtılacak bir site değildir. Temel amacı tarım sektörüne her türlü bilişim ve iletişim çözümü sunmaktır. Ticaretten başladık çünkü en büyük somut sorunlardan biri pazarlama idi.
Çiftçilerin yoğun olarak kullandığı bu uygulamalar ay toplamında 8.000 ilan yayını yapmakta günlük 20.000 kadar sayfa ziyareti olmaktadır. Tarım sektörünün üretim periyoduna göre satılan ürünler ve aranan ürünler değişmektedir. Sitemizde e-ticaret bölümünden ürünlerde satmaktayız ancak sattığımız ürünler genelde çiftçinin arayıpta bulamadığı veya ulaşamadığı uygun fiyata satılan ürünler olmaktadır.
Ülkemizin çiftçileri bilişim ve iletişimle olan imtihandan geçmiştir. Hızla yaygınlaşmakta ve yayılmaktadır. Çiftçilerimiz bazı kesimlerde henüz teknolojiye ulaşmış olmasada bile sistemden haberi vardır ve cep telefonlarından sms ler alarak takip etmektedir.
Kendi ayakları üzerinde durmaya başlayan çiftçilerimizin tarım sektöründeki gücü giderek artmaktadır ve yeni nesil çiftçiler yetişmektedir. Bunları yazarak çok toz pembe düşündüğümüzü düşünebilirsiniz. Artık facebook ta ineğinin doğumunu cep telefonuna çekip yükleyen çiftçiler ve ona maşallah diyerek tebrik eden diğer çiftçiler mevcuttur. Mantar toplayan kadınların buldukları daha büyük boyuttaki mantarların fotoğrafını çekerek internet paylaşımları mevcuttur. Bunlar sadece bir sosyal paylaşım. Sistemlerimizi kullanan yaklaşık 1 milyon çiftçiyi ve teknolojiyi kullanımlarını takip etmekteyiz. Cep mesajı ile, cep uygulamasından ve siteden 8.000 ilan ekleyen çiftçi ile karşı karşıyayız.
Bundan sonrası çok daha hızlı olacak çünkü hız bilişim ve teknoloji ile doğru orantılı, inanıyoruz ve bunun için çalışıyoruz ki çiftçilerimiz tüm Dünya çiftçilerine örnek olacak bir iletişim ağı kurarak hem üretimde hem pazarlama da hem bilgi paylaşımında 1 numara olacaktır.
Tarım sektöründe gelecek bilişimle aydınlanacak.
Tülin Akın / Tarimsalpazarlama.com Kurucu ve Yönetici

TÜLİN AKIN

2004 yılında öğrenciyken kurduğu Tarimsalpazarlama.com ile Türkiye`nin ilk ve önde gelen iletişim, e-öğrenme networkü ve e-ticaret medyasını hayata geçirdi. 2007 de İhracatın Yıldızlarında e-ihracat birincilik ödülü aldı. Tarımsal Bankalarla birlikte Çiftçi Kredi kartlarını modelleyerek, çiftçinin zarar görmeden finans kaynağı bulmasını sağladı ve bunları anlatmak için 12.000 köy ziyareti gerçekleştirdi. Vodafone ile birlikte Çiftçi Kulübü nü kurdu ve Çiftçiye özel SMS ve Uygulamalarla 1 milyon 400 bin çiftçinin ve ailesine bilgi ve hizmet ulaştırarak tarımda erken uyarı bilgilendirmeleri ile yaşam tarzlarını değiştirdi. Intel`in desteklediği, okuma yazma bilen herkesin kullanabileceği ve bilgi, iletişim, pazarlama, ihtiyacı olan konularda uzmanlara soru sorabilmeyi sağlayan bir Çiftçi Bilgisayarı yazılımı ürettirdi. Kırsal Alanda Su Bilincini geliştirmek ve Traktör Kazalarını önlemek amacıyla da Sosyal Sorumluluk projeleri gerçekleştirdi. 2012 Türkiye Ziraatçılar Derneğinden Tarımsal Ticareti Geliştirme Ödülü, 2013 Sabancı Vakfından Türkiye`nin Fark Yaratanı, 2013 JCI - TOYP Dünya`nın 10 başarılı Genci Girişimcilik ödülü, 2103 Anita Borg Institute Uluslararası Sosyal Etki Ödülü, 2013 Garanti - KAGİDER Yılın Kadın Sosyal Girişimcisi Ödülü almış, JCI ve ICC-WCF tarafından 2014 yılında Nobel`e aday gösterilmiştir.`TABİT Tarımsal Bilişim ve İletişim Teknolojileri` ve `Tarımsal Pazarlama` şirketlerinin Kurucu Ortağıdır.
» Tüm Yazıları
  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.