YUMURTA TÜKETİMİNDEKİ AZALMA, FİYATLARDA `MAYIS ÇUKURU`NA NEDEN OLDU

Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (YUM-BİR) Başkanı İbrahim Afyon, kahvaltı alışkanlıklarının kış aylarına göre değişmesi ve tavuk sürülerinin gençleştirilmesinden kaynaklanan yumurta tüketimindeki azalma nedeniyle fiyatlarda bir düşüş yaşandığını belirtti. Bu durumu sektörde "mayıs çukuru" olarak adlandırdıklarını ifade eden Afyon, "Bu sene 'mayıs çukurumuz', 'mayıs kanyonuna' dönüştü." dedi.

YUM-BİR'in verilerine göre, kafes yetiştiriciliğiyle üretilen ve 1 Ocak'ta tanesi 2,75 liradan üreticiden çıkan büyük boy yumurta, market raflarında tanesi 4 liradan, kolisi ise 120 liradan satışa sunulmuştu. Ancak 1 Nisan itibarıyla üreticiden aynı özelliklere sahip yumurtanın çıkış fiyatı 1,75 liraya kadar düşerken, marketlerdeki 30'lu yumurta fiyatı da 86 liraya kadar geriledi.

Afyon, yumurtanın sadece fiyatıyla değil, sağladığı faydalarıyla anılmasını istediklerini belirterek, "Sektörün üretimi daraltması nedeniyle yumurta fiyatları yükseldi." dedi. Üretimin dengelendiğini ve fiyatların tekrar düşmeye başladığını vurgulayan Afyon, şunları kaydetti:

"Gerçek piyasaya bakıldığında marketlerdeki yumurta fiyatları tüketici açısından normal. Ancak üretim fiyatı maliyetlerin altında kaldığı için üreticiler zarar etmekte. Mevsimsel geçişlerden kaynaklı bu zarar öngörülüyordu. İnsanlarımızın yaz döneminde kahvaltı alışkanlıkları değişiyor, bu da yumurta tüketimini azaltıyor. Ayrıca ihracatta yaşanan bazı sorunlar ve lojistik kısıtlamalar nedeniyle sıkıntılar yaşadık. Bu düşüşlerden dolayı tüketiciler memnun olsa da, düşük fiyatlar ileride daha yüksek maliyetlere yol açabilir. Bu durumun önüne geçmek için planlı üretim gibi çeşitli önlemler alıyoruz."

Afyon, yumurtaların sertifikalarının mutlaka kontrol edilmesi gerektiğini vurgulayarak, tüketicilerin aynı kalitedeki yumurtaya gereksiz yüksek fiyatlar ödememesi gerektiğini belirtti.

Kış aylarına göre kahvaltı alışkanlıklarındaki değişim ve tavuk sürülerinin gençleştirilmesiyle fiyatlarda yaşanan düşüşün sektörde "mayıs çukuru" olarak adlandırıldığını anlatan Afyon, "Bu sezon beklenenden daha derin bir düşüş yaşadık. Bu durum sektörün yatırımlarını etkileyebilir ve geleceğe yönelik planlarımızı revize etmemizi gerektirebilir." şeklinde değerlendirmede bulundu.

Afyon, 2018'de Irak'ın yumurta alımını durdurmasıyla sektörün yeni pazarlar arayışına girdiğini ve bu sayede 2023 yılında 430 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirdiğini hatırlattı. Üreticilerin krizi fırsata çevirdiğini belirten Afyon, "Bu fırsatla şu anda 36 ülkeye yumurta ihraç edebilir durumdayız. Haftalık 19 ülkeye aktif ihracat yapıyoruz." dedi.

Irak'a olan ihracat yasağına alternatif pazarlar arayan yumurta üreticilerinin, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde başlatılan Kalkınma Yolu Projesi sayesinde yeni fırsatlar elde edeceklerini dile getiren Afyon, "Bu projenin sektöre ve ülkeye önemli katkılar sağlayacağını düşünüyoruz." şeklinde konuştu.

Basra Körfezi ülkelerindeki lojistik sorunları aşmak için Afrika rotasını kullanmaya başladıklarını ifade eden Afyon, "Kalkınma Yolu Projesi'nin sektöre ve ülkeye sağlayacağı faydaları önümüzdeki dönemde daha net bir şekilde göreceğimizi düşünüyoruz." dedi.

iha.com.tr
  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.