Antalya'da 15 dönümlük bir alanda kurbağa üretimi yapan Sinem Güçlü, Türkiye'de ilk defa bir kadın girişimci olarak kurbağa üretimine girdi ve yılın girişimcisi seçildi.
Türkiye'de bir ilki gerçekleştirerek Antalya'nın Aksu ilçesi Kundu bölgesinde kurbağa üretimi yaparak girişimci olmayı seçen ve kimsenin cesaret edemediği bir alanda üretim yapan Sinem Güçlü ile kurbağa üretimini ve hedeflerini konuştuk. Genç girişimci Sinem Güçlü ile yaptığımız ilgi çekici röportajı sizlere sunuyoruz.
Sayın Sinem Güçlü, kendinizi biraz tanıtırmısınız? Ticarete nasıl atıldınız?
Adanalı çiftçi bir ailenin kızıyım. 2004 senesinde üniversite için Ankara'ya taşındım. Mezun olduktan sonra aldığım burslu olarak İtalya'ya giderek eğitimime orada devam ettim. Daha sonra Ankara'ya geri dönerek hem master eğitimi aldım hem de özel bir firmada ithalat sorumlusu olarak çalışmaya başladım. Fakat; özel sebeplerden dolayı işimden ayrılarak Adana'ya döndüm ve çiftçilik ile ilgilenmeye başladım. Aynı dönemde, ortağım olan ağabeyimle farklı bir alanda yatırım yapma kararı aldık.
Kurbağa yetiştiriciliğine nasıl karar verdiniz? Bu iş fikrini nasıl keşfettiniz?
Kurbağa yetiştiriciliği yeni bir iş faaliyeti olsa da kurbağa ticareti ülkemizde ve dünyada uzun yıllardır yapılıyor. Ben de yurtdışında gördüğüm ve edindiğim deneyimlerle yaptığım araştırmaları birleştirerek bu yatırımı yapmaya karar verdim. Ama bu bir anda alınmış bir karar değil tabi ki. Pazar ve yetiştiricilik alanında yapılan uzun süreli bir araştırmanın sonucu olarak gerçekleşmiş bir yatırım. Fakat; biz bu yatırımı yapmaya karar verdiğimizde önümüzde bu işin ne şekillerde yapıldığına dair bilgi ve örnek alabileceğimiz bir işletme bulunmuyordu. Dünyada uygulanan sistemi ise bizim yetiştiriciliğini yaptığımız türe adapte etmek oldukça zordu. Bu yüzden yatırımı gerçekleştirdikten sonra da zorlu aşamalardan geçmek zorunda kaldık. Sonuçta; bir noktada duyularınızı biraz açık tutarak yaptığımız etkin bir pazar araştırması bu alana yatırım yapmayı yeterli kıldı sanırım.
Alanında Türkiye'de Tek
Neden Froog® Kurbağa ve neden Antalya?
Froog® bizim tescilli marka adımız ve pazarda kendimizi bu şekilde tanıtmayı uygun gördük. Konu kurbağa olunca aslında kurbağa temalı bir isim ve logo düşünmek çok fazla gibi görünebilir ama bu konuda yaptığımız çalışmalarda bize en sempatik gelen logo ve marka ismini tercih ettik. Geleceğe yönelik ve büyüme odaklı düşündüğümüz için marka adımızı ve logomuzu ilk günden belirleyerek piyasayı daha profesyonel bir duruş ile istedik.
Üretim tesisimizin Antalya'da olmasının sebebi ise iklimsel koşullar. Akdeniz iklimi ılıman iklim koşulları sunduğu için yetiştiricilik anlamında olumlu sonuçlar almamızı sağlıyor. Antalya zaten marjinal yatırım alanlarına alışık bir il. Bu sebeple tercihimizi buradan yana kullandık.
Kurbaga Üretti, Yılın Girişimci Kadını Oldu
Geçen yıl yenilebilir entansif (yapay) kurbağa yetiştiriciliği projesiyle yılın girişimci kadını seçildiniz. Bu başarınızı neye borçlusunuz?
Cesur, inatçı ve dışa dönük biriyim. Bir şeyi yapmaya karar verirsem yaparım ve hedefime ulaşana kadar da bırakmam. Bir şeyi öğrenmekten ve bu konuda insanlarla iletişime geçmekten asla çekinmem. Yapılan herhangi bir iş dalının yalnızca erkeklere veya bayanlara ait olduğunu düşünmüyorum. Üretim tesisimizin kurulumunun her aşamasında ben de vardım. Zor aşamaları olsa da her noktasında emeğinizin olması bazı şeyleri daha değerli kılıyor.
Şu an çiftliğinizde kaç kurbağa var? Nasıl bir ortamda onları yetiştiriyorsunuz?
Bu sayıyı adet olarak belirtmek maalesef mümkün değil. Kurbağa yetiştiriciliğinde hala gelinmesi hedeflenen noktaya maalesef varılamadı. Geçtiğimiz sene ilk üretim sezonumuzu geçirdik. Bizim belirlediğimiz ve kısa sürede artırmayı hedeflediğimiz kapasiteye şu anda henüz ulaşabilmiş değiliz. Karşılaştığımız engelleri en kısa sürede aşarak daha yüksek miktarlarda yetiştiricilik yapmak ve yaptırmayı istiyoruz. Tesisimizde kurbağa dışında bir tür yetiştirmiyoruz. Yetiştirdiğimiz kurbağalar için dış etkenlerden onları korumaya yönelik önlemlerle birlikte doğal ortamlarına yakın bir ortam sağlamaya çalışıyoruz.
Müşteri kitleniz kimlerden oluşuyor?
Müşteri kitlemiz yerli ihracatçılar ve Avrupalı ithalatçılar. Yetiştirdiğimiz kurbağaları yalnızca gıda ürünü odaklı olarak yetiştiriyoruz. Yetiştirdiğimiz kurbağaları canlı olarak satıyoruz. İhracatçı veya Avrupalı ithalatçılar ise bunları alarak bacaklarını gıda ürünü olarak piyasaya sunuyor.
Kısa ve uzun vadede hedefleriniz nelerdir?
Kısa vadede daha fazla yetiştiriciyi piyasaya sokarak ülkemizin yetiştirme kapasitesini artırmayı hedefliyoruz. Plansız yaşayamayan biri olarak uzun vadede de çeşitli planlarımız mevcut. Gerçekleştirebilirsek sizinle seve seve paylaşırız.
Röportaj : Hayal Senem Sayan