KEÇİ SÜTÜNÜN EKONOMİYE ETKİSİ

Türkiye'de son on yılda Süt Keçiciliği oranı ıslah edilmiş ırklarla birlikte giderek yükselmektedir.

 Bilimsel araştırmalara göre bu süt türünün sindiriminin kolay olması, zengin aroması, anne sütüne yakın besin değerini taşıması ve yağ yakıcı özelliğinin olması nedeniyle iç pazarda da tüketimi artmaktadır.

 Keçi sütü vücuda alındığında asidik olmadığından yağ yapmamakta ve kilo aldırmamaktadır. İnek sütü ürünlerinin asidik olduğu, koyun ve keçi sütünün de alkali olduğu söylenmektedir. Alkali beslenme ile karın bölgesi yağlarından kolayca kurtulabilirsiniz. Alkali beslenme enerjiyi yağa değil de kullanıma sevk ettiğinden kilo vermeye neden olmaktadır. Bu nedenle keçi sütü çok talep görmektedir. İç pazarda da keçi sütünü her yerde görmek mümkün. Keçi sütlü dondurmalar raflarda sıkça rastlanmaktadır. Buna verebileceğimiz en önemli örnek Maraş Dondurması’dır.

 Keçi sütü ürünleri Osmanlı Devleti’nden bu yana sıcak koşullarda üretiliyordu. Bu koşullarda üretilen sütlerde hızla bozulup koku yapıyordu. Yani Keçi sütü yokluğundan değil de bugüne kadar sağlıklı, hijyen, temiz bulunmadığından yoktu. 10 yıldır rahatlıkla hijyenik keçi sütü bulabiliyoruz. Birlik olarak Türkiye'de ilk İzmir’de başlayıp şu an bir çok ilde soğuk zincirde süt toplanıyor. Koyun ve keçi sütünün soğuk zincirde sağıldıktan sonra tanklara naklederek sağlıklı, kokusuz, hijyen bir sütü sanayicilere kadar aktarabiliyoruz. Soğuk sütün hücre sayısı çoğalmadan sağlıklı olarak kalması daha uzun sürüyor;  İnsanlarda bu nedenle bu ürünleri daha fazla talep ediyor.

 Fransa'nın 1,5 milyon keçi varlığına rağmen Türkiye'den daha fazla süt üretiminde bulunması dikkat çekmektedir. Kıl keçilerinin yılda 100-110 litre; Saanen, Halep, vb. cins keçilerin 200-300 litre; Avrupa'da ise bu keçi türleri 800 litreye kadar süt verebilmektedir.

 Son 10 yılda süt üretimimiz ıslah edilmiş ırklarla birlikte hemen hemen ikiye katlanmıştır. Bu güzel bir gelişmedir. Süt Keçiciliği’nin daha da artması talebi yüksektir. Fakat Türkiye'deki süt miktarı yine de yeterli değildir. Şuankinden 10 kat daha fazla keçi sütü üretimi olsa yine de bunun pazarı mevcuttur, pazarda rahatlıkla yer bulabilir. Sadece yurt içinde değil yurt dışında da keçi sütü talep edilen bir süt çeşididir. Koyun sütü de yine dünyada talep edilmektedir ama keçi sütüne göre daha azdır.

 İnsanlar her geçen gün daha fazla keçi sütü tüketmektedir. Türkiye pazarında 2012-2013 yılında koyun ve keçi sütü ürünlerinde yüzde 70'lik bir artış da bunu doğrulamaktadır. Süt verimi yüksek, ıslah edilmiş hayvanlarla birlikte bu rakam daha da yükselecektir.

 Yurt dışından da keçi sütümüze talep gelmektedir. Örneğin;  Malezya'dan keçi sütü talebi gelmekte fakat bu talep karşılanamamaktadır. Çünkü ancak iç pazarın ihtiyacı karşılanmakta,  talep fazlalığından dolayı verilememektedir.

 2011 yılı TÜİK verilerine göre, Türkiye’deki keçi sayısı bir önceki yıla göre yüzde 15,6 oranında artarak 7 milyon 277 bin 953 baş oldu. (Bunun 7 milyon 126 binlik kısmı kıl keçisi, geri kalan 151 binlik kısmı ise tiftik keçisi oluşturuyor.) 2011 yılı süt üretim verileri ise bir önceki yıla göre yüzde 11,2 artış göstererek ve 15 milyon 56 bin 211 ton oldu. Bu miktarın yüzde 91,67‘sini inek sütü, yüzde 5,93’ünü koyun sütü, yüzde 2,13’ünü keçi sütü ve yüzde 0,27’sini manda sütü oluşturuyor. TÜİK’ in istatistiklerine göre, 2011 yılında kıl keçisinden elde edilen süt miktarı 318 bin 273 ton, tiftik keçisinden elde edilen süt miktarı ise 2 bin 315 ton olarak bildiriliyor. Aynı verilere göre devlet, küçükbaş hayvan alımında koyun-keçi için hayvan başına 18 TL destek veriyor. Bu durum Tiftik keçisinde hayvan başına 17 TL olarak görülüyor.

 Keçi yetiştiriciliğine olan ilginin artmasında Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından açıklanan tarımsal kredi programları da önemli rol oynuyor. Bu destekler kapsamında küçükbaş hayvan yetiştiriciliği yatırım ve işletme kredisi 3 milyon TL’den 5 milyon TL’ye çıkarıldı. Bireysel olarak bu işi yapmak isteyenlerin de 25 baş keçiyle elde ettikleri gelirin asgari ücretten daha fazla olacağı da bir gerçektir.

 

                                                                                                                     Tarımsal Pazarlama Uzmanı

                                                                                                                          Mehmet Çağlar Yörük 

  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.