TURİZMDEKİ KRİZ MAKARNACILARI DA VURDU

TMSD açıklamasına göre, Külahçıoğlu makarna tüketimi, makarna piyasasındaki gelişmeler ve sektörün beklentileriyle ilgili değerlendirmeler yaptı.

Türkiye ve Rusya arasında yaşanan kriz nedeniyle kötü günler geçiren turizm sektöründeki sıkıntının gıda gibi diğer sektörlere de yansıdığını belirten Külahçıoğlu, makarnada yurt içi tüketimin yıllık 550 bin ton olduğunu kaydetti.

Makarna tüketiminde otel, restoran ve pastanelerin payının toplam tüketimin yüzde 20'sine denk geldiğini ifade eden Külahçıoğlu, "Bu da yıllık 110 bin ton demek. Sadece otellerin yaptığı alım 60 bin tondu. Turizmdeki yaşanan olumsuzluklar nedeniyle otellere yaptığımız satışta yüzde 60 gerileme yaşandı. Yani otellere verdiğimiz üründe 36 bin tonluk kayıp var." bilgilerini verdi.

"AŞIRI REKABET OLUMSUZ ETKİLİYOR"

Türkiye'de makarna sektöründe aşırı bir rekabet olduğunu kaydeden Külahçıoğlu, bu nedenle makarnanın gerçek değerinde satılmadığına dikkati çekti. Makarnada fiyatların özellikle discount (indirim) marketler nedeniyle oldukça düşük olduğunu belirten Külahçıoğlu, "Türkiye'de indirim marketlerinin yıllık alım hacmi 1,3 milyon ton. Sektörün üretim kapasitesi ise yaklaşık 2 milyon ton. İndirim marketlerinin ciddi alım gücü var. Bu durum fiyatların düşmesine yol açıyor. ya üretici ihracattan kazandığını iç piyasada destekleyerek zararına mal satıyor ya da kaliteden taviz veriyor. Bu sürdürülebilir bir durum değil. Fiyatların artması lazım. Bu yüzden 1 paket makarnanın 1 liranın altında fiyatla satılmaması gerekiyor." ifadelerini kullandı.

- "KOTA KALKARSA İHRACAT PATLAR"

Türk makarna sektörünün dünyada üretim açısından üçüncü, ihracat açısından ise ikinci sırada olduğunu ifade eden Külahçıoğlu, şöyle devam etti:

"Yıllık 735 bin tonluk ihracatın yüzde 58'ini Afrika ülkelerine yapıyoruz. Avrupa Birliği ülkelerine ise kota nedeniyle yıllık ancak 20 bin tonluk ihracat gerçekleştirebiliyoruz. Bunun da parasal değeri sadece 17 milyon dolar. 10 gün önce İtalya'da Uluslararası Makarna Birliğinin (IPO) Başkanlar Kurulu toplantısına katıldık. Kotaların kalkması için gerekli girişimleri yaptık. Bu yıl içinde kotaların kalkması konusunda olumlu gelişmeler olmasını bekliyoruz. Bu gerçekleştiği takdirde, 3,7 milyar dolar olan AB makarna pazarından 3 yıl içinde 2 milyar dolarlık payı rahatlıkla alabiliriz."

- ABD PAZARIYLA DA İLGİLENİYORUZ

Türk makarnasının dünyada marka olduğunu, kota nedeniyle Avrupa dışında tüm dünyada bu konuda İtalya'yı bile solladıklarını aktaran Külahçıoğlu, ABD pazarıyla da yakından ilgilendiklerini söyledi. ABD'de yıllık 3 milyon tonluk tüketim olduğunu belirten Külahçıoğlu, bunun parasal değerinin 3 milyar dolar olduğuna dikkati çekti.

Külahçıoğlu, "ABD geçmişte Türk makarnasına anti damping ve telafi edici vergiler koymuş. ABD 5 yılda bir gözden geçirme yapıyor. Bu toplantılarda

ülkeler gelerek kendilerini savunuyor. İki dönem bu gözden geçirmeye katılamadık. Ancak son gözden geçirmede yaptığımız savunmayla 6 üyenin 2'sini ikna ettik. İki yıl sonra yapılacak toplantıda 6 üyenin 4'ünü ikna edersek bu pazara da gireceğiz. Türk makarnası bunu başarabilecek güçte." değerlendirmesini yaptı.

- "MAKARNA ŞİŞMANLATMAZ, ÖYLE OLSA İTALYANLAR OBEZ OLURDU"

Abdülkadir Külahçıoğlu kamuoyunda makarnanın şişmanlattığı yönünde bir algı bulunduğunu, bunun gerçeği yansıtmadığını kaydetti. Külahçıoğlu, "Makarna kilo aldırmaz, diyet programlarına bile girdi. Bugün performansı yüksek spor dallarında müsabakalardan önce sporculara makarna veriliyor. Türkiye'de kişi başına makarna tüketimi 7.5 kilo. İtalya'da ise 28 kilo. Eğer kilo yapsa, İtalyanların tamamı obez olurdu. Aksine oldukça fitler." diye konuştu.

Külahçıoğlu, makarnadaki KDV'nin yüksekliğinden şikayet ederek, "Pirinç ve bulgurun KDV'si yüzde 1, makarnanın ise yüzde 8... Makarnada KDV'nin düşürülmesi için Maliye Bakanlığı nezdinde gerekli girişimleri yaptık." yorumunda bulundu.

Hürriyet
  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.