Antalya'nın Finike ilçesinde yapılması planlanan transit yol projesinin bölgede 20 bin ağaca zarar vereceğini belirten Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO) Antalya Şubesi, yolun inşası halinde oluşacak sorunları içeren bir rapor hazırladı.
ZİRAAT Mühendisleri Odası (ZMO) Antalya Şubesi, Finike'de yapılması tartışma yaratan yol projesinin bölgeye yapacağı etkileri, hazırladığı raporla değerlendirdi. Otoyol projesinin geçeceği ilçelerde tarım başta olmak üzere çok yönlü hasarlar oluşturacağını ifade eden ZMO Antalya Şube Başkanı Vural Şahin, Finike-Demre-Kaş güzergahında planlanan D-400 karayolu projesinin, Finike Ovası' nın tam ortasından geçecek Turunçgil plantasyonunda 20 bin ağacın zarar görmesine neden olacağı uyarısında bulundu.
KAMU YARARI YOK
Tarım alanlarını bölecek bu projenin Karayolları Genel Müdürlüğü'nce iptal edilmesini öneren Vural Şahin, "5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Koruma Kanunu çerçevesinde tarım arazilerinin amaç dışı kullanılabilmesi için izin alınması gerekirken, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'na müracaat yapılmadığı tespit edilmiştir. Konunun kamu yararı özelliği taşımadığı düşünülmektedir. Duble yol projesine alternatif olarak hali hazırda var olan sahil yolunun genişletilmesini neden düşünmediği konusunda kamuoyu bilgilendirilmeli" dedi.
230 BİN TON ÜRETİM
Önceki yıllarda mermer ve taş ocaklarının etkisi altında olan Finike portakalının, bu kez duble yol tehdidi ile karşı karşıya olduğunun belirtildiği ZMO raporunda, dünyada binden fazla portakal çeşidi olmasına karşın ticari olarak üretimi yapılan çeşit sayısı az miktardadır. Turunçova beldesi sahilinde Çavdır ve Tireşe mevkilerinde yetişen Finike Portakalı, yılda ortalama 200 bin ton rekolteye sahip olup geçen yıl son on yılın en iyi kalitesi yakalanmış ve 230 bin tonu bulmuştur. Ancak kendine özgü aroması ve asidite dengesiyle bu özellikli portakal türü, yapılması planlanan duble yol yüzünden yok olmaya mahkum bırakılacaktır" denildi.
KLİMATİK ETKİ BOZULACAK
Finike Meyve Üreticileri Birliği'nin yaptığı başvuru neticesinde Finike Portakalı'nın 2008 yılında Türk Patent Enstitüsü tarafından coğrafi işaretle tescillendiğinin hatırlatıldığı raporda, "Finike portakalı tadını, yetiştiği ovanın mikro kliması, alüvyonlu toprak yapısı ve su kaynaklarından almaktadır. Duble yol yapıldığı takdirde denizden gelen ılıman rüzgarlar kesilecek ve ovadaki klimatik etki bozulacak, bunun sonucu olarak da Finike portakalı o güzel tat özelliğini kaybedecek. Yol, soğuk aylarda esen güney ılıman rüzgarını büyük bir nispette önleyeceği için don tehlikesine karşı meyveleri daha da korumasız bırakacak" ifadeleri yer aldı. İlçeleri kent merkezine bağlayan ve duble yol çalışmalarının yürütüldüğü D- 400 karayolunun Kumluca-Antalya arasındaki 20'nci kilometresinde 25 Şubat günü heyelan nedeniyle meydana gelen çökmenin de bir başka tehlikenin habercisi olduğunun belirtildiği çalışmada, "Finike içerisinden bir günde yaklaşık 5 bin araç geçmekte ve bu da ilçenin ticaretine büyük katkı sağlamaktadır.
Transit yolun yapım amacı Antalya-Kaş arasındaki mesafeyi kısaltarak 'turizmi canlandırmak' olmasına karşın yöre esnafı bu durumdan oldukça zarar görecektir" denildi.
TOPRAK KORUMA'DAN İZİN ALINDI MI?
Otoyol projesinin Kaş'tan geçecek kısmı ile ilgili mahkemenin yürütmeyi durdurması ve ÇED raporunu iptal etmesi, kararın Finike'ye yapılacak otoyol için de emsal olup olmayacağı konusunu gündeme getirmişti. Kaş'taki davayı takip eden Çevre ve Ekoloji Hareketi avukatlarından Tuncay Koç, Kaş'taki davanın Finike'ye emsal olamayacağını söyledi. İki davanın farklı gerekçelerle ele alınması gerektiğini belirten Koç, "Kaş'ta doğal sit alanı vardı; Finike'de ise tarım alanı var. O yüzden Kaş'ta alınmasını sağladığımız kararın hukuksal olarak Finike'ye etkisi olmaz. Finike'de yol yapımı için Toprak Koruma Kurulları'ndan izin alınması gerekiyor. Dava süreci bu şart üzerinden yürütülebilir" diye konuştu.
ÜRETİMİN YÜZDE 8'İNİ KARŞILIYOR
Finike portakalı 1998 yılında ABD'nin Kaliforniya eyaletinde yapılan yarışmada dünyanın en iyi portakalı seçildi. Finike yaklaşık 30 bin dekar alan narenciye bahçesiyle, Türkiye'nin 1.9 milyon tonluk narenciye üretiminin yaklaşık yüzde 8'ini karşılıyor. Yılda 200 bin tonun üzerinde portakal üretimi yapılıyor. Bölgede üretilen portakalın yaklaşık yüzde 80'i iç pazarda tüketiliyor.
Hürriyet