TRAKTÖRE HURDA TEŞVİKİ YİNE GÜNDEMDE

Uzun zamandır gündemde olan ancak hükümetin cari açığı artırma ihtimali gerekçesiyle rafa kaldırdığı hurda teşviki, kullanım ömrünü tamamlamış traktörler için yeniden gündeme geldi.

 Türk Tarım Alet ve Makinaları İmalatçıları Birliği (TARMAKBİR), Türkiye'de teknolojik ömrünü tamamlamış 776 bin traktör bulunduğu ve bunun ülke ekonomisine yıllık 1 milyar dolar kayba neden olduğu gerekçesiyle tekrar harekete geçti. TARMAKBİR, kullanım ömrünü tamamlamış traktörlerin yenilenmesi için kapsamlı bir rapor hazırlayarak bütün yetkili bakanlıklara gönderdi. TARMAKBİR'in raporunda her 10 bin traktöre verilecek teşvikin devlete maliyeti 150 milyon lirayı bulurken, traktörlerin yenilenmesinden dolayı da 112 milyon lira tasarruf sağlanacağı düşünülüyor.

 TARMAKBİR Genel Sekreteri Selami İleri, ''Ekonomik ömrünü tamamlamış traktörün en büyük problemi yakıt maliyetleridir. Yapılan saha çalışmalarına göre eski traktörler yenilerine oranla ortalama yüzde 30 daha fazla yakıt tüketimine neden olmaktadır. İşlenecek arazilerin birbirine olan uzaklıkları, traktörün işletmeye giderken karayolunda kat ettiği mesafenin uzunluğu, operasyon sayısı, yılda alınan ürün sayısı gibi faktörler yakıt maliyetine direkt etki etmektedir. Bir dönüm tarlayı sürmek için ekonomik ömrü dolmuş bir traktörün ihtiyaç duyduğu yakıt ortalama 1,3 litredir ki bu durum uç örneklerde ise 2 litreyi bile bulabilmektedir. Yeni nesil traktörlerde ise bu 1 litredir ve uç örneklerde ise 0.75 litreye kadar düşmektedir. Ülkemizde traktörlerin ortalama çalışma saatleri dikkate alındığında yıllık 700 litre daha fazla yakıt tüketimi söz konusudur. Bunun da maddi karşılığı yıllık 3.200 TL.'' diyerek önemli  açıklamarda bulundu.

  ''Alın teri dökerek kazanılan her kuruş gerçekten çok kıymetlidir. Ülkemizde ekonomik ömrünü tamamlamış 25 yaş üstü traktör sayısı 776.000 adettir. 776.000 eski traktörün yakıt kaybına bağlı olarak ekonomimize verdiği zarar 2,5 milyar Türk lirası yani yaklaşık 1 milyar dolardır. Üstelik bu ekonomik kayba bakım onarım, ürün, zaman kayıplarının ve karbon emisyon sosyal maliyetinin maddi karşılıkları dahil değildir" diyerek sözlerini tamamladı.

 

TARMAKBİR
  • Site Yorumlarý
  • Facebook Yorumlarý Facebook Yorumlarý
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazýlmadý. Ýlk yazan siz olabilirsiniz.