Türkiye'de tarım sektörünün genelinde üreticiler oldukça dertli. Bunların en başında da süt üreticileri geliyor.
Süt sektörünün günümüzde en çok tartıştığı ve neredeyse kriz boyutuna dönüşen konusu çiğ süt fiyatları olurken çiğ süt fiyatları, her 6 ayda bir bağlayıcılığı olmadan öneri niteliğinde Ulusal Süt Konseyi tarafından belirlenip kamuoyu ile paylaşılmaktadır. Ancak, son 15 aydır bu konuda herhangi bir gelişme yaşanmadı. Temmuz 2014'ten bu yana çiğ süt fiyatları 1 lira 15 kuruş seviyesinde seyrederken Anadolu'nun bir çok bölgesinde üretici sütünü sanayiciye bu fiyatın dahi altında veriyor. Ama aynı zamanda çiğ süt üreticisi aleyhine olabilecek şeyler de gelişmektedir. En önemlisi maliyetlerin yükselmesidir.
Girdi maliyetlerindeki önemli artışa rağmen sanayici son 15 ayda çiğ süt üreticisine herhangi bir fiyat artışı yapmazken fabrikasyon ürünlerine zam yapmayı sürdürmektedir.
TÜİK verilerine göre son 15 ayda marketlerde sütün fiyatı yüzde 8, beyaz peynirin fiyatı yüzde 9, tulum peynirin fiyatı yüzde 22, tereyağın fiyatı yüzde 12, yoğurdun fiyatı ise yüzde 2 arttı. Yani üretici mağdur olurken tüketici de bu durumdan zarar gördü.
Pek çok yetkili kurum ve kuruluş, süt fiyatlarındaki bu krizin bir an evvel çözülerek süt fiyatlarının arttırılması konusunda yetiştiricilere destek olmayı sürdürürken süt fiyatlarındaki son 15 aydır devam eden krizin çözümü için hala bir somut adım atılmaması üreticiyi ve tüketiciyi etkilemeye devam edecek gibi görünüyor.
Hayal Senem Sayan