Tarımın olmazsa olmazı traktör alırken dikkat edilmesi gereken birçok nokta var. Sıfır ve ikinci el traktör alırken dikkat edilmesi gereken hususları haberimizde sizler için listeledik.
MOTOR
Bir makinenin en önemli kısmı motoru ve traktör için traktörün kalbidir. Motor, işi yapmak için güç sağlar. Motor benzin veya dizel yakıtla çalıştırılabilir, ancak traktörün çoğu diğer yakıtlardan daha güçlü olan dizel motorlarla çalışır. Bir traktörün beygir gücü ile ölçülen gücü çiftlik iş gereksiniminize göre değişir.
ŞANZIMAN
Traktör motorundan sonra, ikinci en önemli kısım bir traktörün transmisyonudur. Bir traktörün performansı, transmisyonuna bağlıdır. Hidrostatik şanzımana sahip traktör sahada en iyi olarak kabul edilir. Hidrostatik şanzımanlar, kullanıcının düzgün bir sürüşle traktörün hızı üzerinde tam ve kolay kontrol elde etmesini sağlayan ayak pedallarına sahiptir. Ayrıca, bir kontrol çubuğu kullanarak fiziksel olarak vites değiştiren dişlilerle donatılmış manuel dişli tahrikli şanzımanlar da vardır. Bu tür traktörler sabit hızı koruyabilir, ancak ayak pedallarıyla kullanımı kolay değildir.
AKSAMLAR
Eğer tarlada ürün yetiştirmek gibi çiftlik işleri yapmanız gerektiğinde traktör aletlerinin, traktöre takılması gerekir. En kullanışlı olanlardan biri, bağlı ekipmanı kaldırmak ve indirmek için hidrolik bir asansör ekleyen üç noktalı askıdır. Traktör ayrıca basit çeki demiri askıları ve özel askılar ile birlikte gelir. İhtiyacınız olanı seçebilirsiniz.
PTO (KUYRUK MİLİ)
Gücü traktörden PTO tarafından sürülen makineye ya da araca aktarır. Güç aktarımı, tahrik milinin makineden traktörün PTO kuyruk miline bağlanmasıyla tamamlanır. PTO, tarım işlerini tamamlamak için bir traktörün en çok kullanılan özelliklerinden biridir. Çekicinin (PTO) genellikle traktörün arkasında bulunan bir tür eğirme mili biçme makineleri ve saman balya makineleri gibi eklere güç sağlar. Bazı traktör PTO'ları motorundan ayrı HP dereceleri alır.
HİDROLİK
Bir traktörün hidrolik gücü, traktörü çalıştırmak için çok elverişlidir. Çeşitli şekillerde kullanılabilir. Hidrolik servo direksiyonlu dönüşü kolaylaştırır ve ayrıca elektrikli ön yükleyiciler kullanabilir.
LASTİKLER
Bir traktörün ağır iş lastikleri de ana rolü oynar. Bir traktörün lastikleri hava ile doldurulmuş ve şimdi de ağır sıvı benzeri otomotiv antifriz veya ön cam yıkama sıvısı ile doldurulmuştur. Ağır sıvı lastiklere daha fazla ağırlık katar ve bir traktörün dengeleme gücünün artırılmasına yardımcı olur.
TRAKTÖR ALIRKEN KARAR VERME AŞAMASI
Kullanacağınız yere göre traktörün marka ve modeline karar verin. İşleyeceğiniz dekar miktarına, iş yüküne ve arazi yapısına göre traktör seçiminizi yapmalısınız.
Gereksiz yere yüksek beygirli traktör almanız fazla yakıt harcamanıza sebep olacaktır.Size uygun traktör uzun vadede yakıt konusunda kar etmenizi sağlayacaktır.
Bölgenizde bulunan marka modelleri tercih etmeniz sizin için daha iyi olacaktır. Alım-Satım, servis ve yedek parça konusunda daha rahat olursunuz.
Bu yüzden traktör alırken parasına değil, uzun zamanda size faydasını düşünerek almanız sizin için daha iyi olacaktır.
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
Traktörün motorunu, şanzımanını, kaportasını ve iç döşemesini dikkatlice inceleyin.
Kötü bir dış görünüşü olan traktörün motoru bakımsız kalmış olabilir.
Traktörün motor durumuna gelecek olursak motora güç testi yapılmalıdır. Orta viteslerde yüksek devirde giderken ani frenleme yapılarak motorun egzozundan çıkan duman rengine, tekleme yapıp yapmadığına ve sesinde farklılık olup olmadığına bakılır.
Eğer mavi egzoz dumanı var ise motor yağ yakıyordur, tekleme yapıyorsa piston segman ve silindirlerde problem olabilir. Motorda farklı sesler varsa yataklarda boşluk olabilir.
Şanzımanda ve motorda yağ kaçağı olup olmadığına, motorun üfleme yapıp yapmadığına bakılır.
Motorun yağ çubuğu çıkartılıp traktörde gaza basıldığında yağ atıp atmadığı kontrol edilir.
Debriyajı kontrol etmek için orta viteste yüksek devirde frenleme yapıldığında motorun devri azalmayıp hızı düşüyorsa debriyaj da problem olduğunu gösterir.
Fren sistemini düz bir yolda giderken fren yaparak test edebilirsiniz. Lastik izleri eşit olmalıdır, eşit değilse balatalar aşınmış veya kampanaların ayarı bozuk olabilir.
Traktör dururken direksiyonu sağa sola çevrildiğinde 10 cm'den fazla boşluk varsa direksiyon kutusu veya rotlarda problem olabilir.
Gösterge panelindeki kontrol düğmelerinin ve ışıkların çalışıp çalışmadığı kontrol edilmelidir.
Mümkünse traktör alırken bir tamirci ile kontrol etmeniz daha iyi olacaktır.
Tekerlek-Lastik büyüklüğü, Jantlarda problem olup olmadığına bakılmalı.
İlave edilecek parçaların tertibatının bulunup bulunmadığı örneğin: ön kepçe ,vb.
Traktörün Kuyruk mili özelliklerinin kullanılacak ekipmana uygun olup olmadığı kontrol edilmeli.
İşletmede kullanılacak tarım ekipmanlarına uygun olup olmadığı kontrol edilmeli. (pulluk, kültüvator, tırmık, diskaro, römork vb..)
ALIM - SATIM AŞAMASI
Alım satım işlemini yaparken dikkat edilmesi gereken huşuları da şu şekilde sıralayabiliriz;
Satıcıyla yüz yüze görüşmeden traktörü görmeden kesinlikle para göndermeyin.
Alacağınız traktörü görmeden, traktörü satın almayın.
Tanımadığınız kişilere TC kimlik numarası ve cep telefonu numaraları kullanılarak yapılabilen para transferlerini gerçekleştirmeyin.
Para ödemesi ile traktör teslimini (devir işlemi) aynı anda yapın
İlgilendiğiniz araçla ilgili satıcıdan detaylı bilgi alınız. Araç plaka numarası ile araç üzerinde herhangi bir hak mahrumiyeti (hacizli, rehinli vb.) olup olmadığını araştırın.
Alacağınız traktörün tescil belgesinde bulunan motor ve şasi numarası ile traktör üzerindeki motor ve şasi numarasının aynı olmasına dikkat ediniz. Eğer varsa servis kayıtlarını kontrol edin
Kişisel bilgilerinizi (TC kimlik numarası, kredi kartı verileri, vb.) kimse ile paylaşmayın.
Olumsuz bir durumla karşılaştığınızda en yakın Emniyet birimine giderek ilgili kişiler hakkında şikayetçi olabilirsiniz.