Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, 2018-2019 rekolte beyan döneminde, üretici ortaklarını gerçeğe yakın beyanda bulunmaları konusunda uyardı
Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Marmarabirlik) Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, 2018-2019 rekolte beyan döneminde, üretici ortaklarına gerçeğe yakın beyanda bulunmaları konusunda çağrı yaptı.
Marmarabirlik'ten yapılan açıklamaya göre, birliğe bağlı 8 kooperatifte geçen hafta başlayan rekolte beyan döneminin bir haftalık süresi tamamlanırken, bugüne kadar 10 bin ton beyan alındı.
Açıklamada görüşlerine yer verilen Asa, 2017-2018 kampanyasında ortaklardan 55 bin ton beyan alındığını ve 50 bin ton ürün alım planıyla başladıkları kampanyada, 51 bin 500 ton ürün alımının gerçekleştirildiğini hatırlattı.
Göreve geldikleri günden beri kota uygulamasının yapılmadığını belirten Asa, şunları kaydetti: "Buradan ortaklarımıza çağrıda bulunmak istiyorum; gerçeğe yakın beyanda bulunun. Gerçekten uzak beyan verilmesi durumunda Marmarabirlik alım planından uzaklaşıldığı gibi kısıtlama da kaçınılmaz olacaktır. Gerçek dışı verilen beyanların kurumumuzu plansızlığa ittiğini geçtiğimiz dönemlerden iyi biliyoruz. Ortaklarımızın özellikle bilmelerini isterim ki 32 bin aktif ortağımız, bir ton gerçek dışı beyanda bulunmuş olsa 32 bin ton alım planımız şaşmış olacaktır. Kota uygulaması olacaksa, ortaklarımızın 5 yıllık teslim ettiği ürünün ortalamasına göre kota belirlendiği için geçmiş yıllarda ürün teslimatı yapmadıysanız rekolte beyan miktarı kadar ürün verme hakkınız olmaz. Kısacası ne kadar ürün teslim ettiyseniz o kadar ürün verme hakkınız olur. Ürün alımlarını kota uygulaması olmadan yapmak istiyoruz. Tabii ki bunu belirleyen ortaklarımız oluyor. Gerçeğe yakın beyan verilmezse kota uygulaması kaçınılmaz olacaktır. Aslında kotayı koyan da kotanın kalkmasını sağlayan da ortaktır."
"İRİ DANELİ ÜRÜNE İHTİYAÇ VAR"
Asa, ülke geneli ve faaliyet bölgelerinde rekoltenin yüksek olacağını öngördüklerini belirterek "Marmarabirlik'in satış planı çerçevesinde bu kampanya döneminde iri daneli ürüne ihtiyaç duyulmaktadır. Sebebi, uzun yıllar süren çalışmalarımızın ardından şarküteri reyonlarına girmiş olmamızla birlikte bir taraftan satışlarımız 23 bin tonlardan 40 bin ton bandına ulaşırken diğer taraftan da son yıllarda tüketicide kaliteli zeytin denince iri daneli zeytin olduğu algısı oluşmasıdır. Tüketicinin istediği ürünü alamazsak satışlarımız düşer" ifadelerini kullandı.
Marmarabirlik için alım planı ve stok durumunun çok önemli olduğuna dikkati çeken Asa, şunları aktardı: "Geçtiğimiz yıl üreticimize destek olmak adına 460 kalibre ürünü 4,10 liraya aldık. Aradan bir yıl geçmesine rağmen bu kalibredeki ürünün piyasada 2-3 liraya satılması Marmarabirlik'in elini kolunu bağladı. Aynı zamanda diğer firmalarla rekabet şansımızı azalttı. İnce dane konusunda geçtiğimiz yılda olduğu gibi Marmarabirlik'ten fedakarlık beklenmesin. Eğer Marmarabirlik zarar ederse, ürün alamayan, ürün bedellerini zamanında ödeyemeyen, ürün bedellerini krediyle ödeyen, öz kaynakları faizlere giden, yatırım yapamayan ve sürekli zarar eden bir kurum haline gelir."
Bloomberg HT