Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, traktörde artış oranında Güneydoğu ve Doğu Anadolu, sayıda Ege, İç Anadolu ve Marmara bölgelerinin ilk sıraları paylaştığını bildirerek, "2017 yılında traktör sayısı artış oranında Güneydoğu Anadolu yüzde 6,2 ile birinci, Doğu Anadolu yüzde 5,3 ile ikinci oldu. Traktör sayısında aslan payı Ege, İç Anadolu, Marmara bölgelerimizde. 1,8 milyon 1,1 milyona yakını üç bölgede bulunuyor" dedi.
Bayraktar, yaptığı açıklamada, traktör sayısının 2017 yılında yüzde 4,1 oranında ve 72 bin 458 adet artışla 1 milyon 765 bin 764 adetten 1 milyon 838 bin 222'ye yükseldiğini belirtti. Traktör sayısının Güneydoğu Anadolu'da yüzde 6,2 artışla 132 bin 75'e, Doğu Anadolu'da yüzde 5,3 artışla 139 bin 671'e, Ege Bölgesi'nde yüzde 4,3 artışla 372 bin 987'ye, İç Anadolu Bölgesi'nde yüzde 3,9 artışla 361 bin 448'e, Akdeniz Bölgesi'nde yüzde 3,8 artışla 242 bin 771'e, Karadeniz Bölgesi'nde yüzde 3,5 artışla 255 bin 516'ya çıktığına dikkati çeken Bayraktar, oransal olarak en az artışın yüzde 3,4 ile Marmara Bölgesi'nde olduğunu, bölgede traktör sayısının 333 bin 754'e yükseldiğini vurguladı.
Ege İlk Sırada
Traktör sayısının Ege Bölgesi'nde 15 bin 360, İç Anadolu'da 13 bin 725, Marmara Bölgesi'nde 11 bin 22, Akdeniz Bölgesi'nde 8 bin 930, Karadeniz Bölgesi'nde 8 bin 722, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde 7 bin 702, Doğu Anadolu Bölgesi'nde 6 bin 997 adet arttığını bildiren Bayraktar, şunları kaydetti:
"Her ne kadar Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgelerimiz artış oranında ilk iki sırayı alsalarda traktör sayısında aslan payını Ege, İç Anadolu, Marmara bölgelerimiz alıyor. 1,8 milyon 1,1 milyona yakını üç bölgede bulunuyor. Toplam 1 milyon 838 bin 222 traktörün yüzde 58,1'i olan 1 milyon 68 bin 189'u Ege, İç Anadolu ve Marmara bölgelerimizde yer alıyor.
Oransal artışta Rize birinci, Trabzon ikinci, Şırnak üçüncü
İller içinde oransal olarak en fazla artış, en az traktörü olan Rize'de. Rize, 2016 yılı sonunda 65 olan traktör sayısı yüzde 24,6 artışla 2017 yıl sonunda 81'e çıktı. Bu ili en az traktöre sahip ikinci il Trabzon takip etti. Aynı dönemde Trabzon'da traktör sayısı yüzde 21,5 artışla 246'dan 299'a yükseldi. Traktör sayısı 2 bin 650'den 2 bin 917'ye çıkan Şırnak, yüzde 10,1 artışla çift haneli artış gösteren üçüncü il oldu. Bu illeri Artvin, Siirt, Adıyaman, Yalova, Tunceli, Iğdır ve Gaziantep takip etti.
En az artış oranı İstanbul'da
İstanbul, Zonguldak, Edirne, Tekirdağ, Nevşehir, Kırklareli, Samsun, Balıkesir, Gümüşhane traktör sayısı artışı yüzde 3'ün altında kalan iller oldular. Artış oranında İstanbul, yüzde 2,3 artışla son sırayı aldı. 2017 yılında İstanbul'da traktör sayısı 529 artışla 22 bin 682'den 23 bin 211'e çıktı.
En Az Traktör Rize'de
Traktör sayısı, 2017 yılında Manisa'da 3 bin 343, Konya'da 3 bin 139, İzmir'de 2 bin 633, Aydın'da 2 bin 495, Bursa'da 2 bin 255, Gaziantep'te 2 bin 208, Ankara'da 2 bin 140, Denizli'de 2 bin 112, Sakarya'da 1850, Antalya'da 1839 adet arttı.
Buna karşın traktör sayısı artışı, 2017 yılında Rize'de 16, Bingöl'de 50, Trabzon'da 53, Hakkari'de 58 adetle 100'ün altında kaldı.
Traktör sayısında 86 bin 985 adetle Manisa birinciliğini korudu. Bu ili 86 bin 743 adetle Konya, 63 bin 934 adetle İzmir, 63 bin 143 adetle Bursa, 62 bin 502 adetle Balıkesir, 54 bin 380 adetle Ankara, 51 bin 742 adetle Adana, 50 bin 887 adetle Samsun, 50 bin 130 adetle Denizli takip etti.
En az traktör 81 adetle Rize'de bulunuyor. Bu ili 299 adetle Trabzon, 1017 adetle Hakkari, 1181 adetle Bingöl, 1419 adetle Artvin ve 1657 adetle Tunceli izliyor."
Ekonomik Ömrünü Tamamlamış Traktörler Kullanılmamalı
Modern tarımsal mekanizasyonun lokomotif görevini traktörün yaptığını bildiren Bayraktar, şu bilgileri verdi:
"Mekanizasyon, tarımda verimliliği artıran önemli bir unsurdur. Toprağın işlenmesi, tohumun ekilmesi, gübreleme, ilaçlama, sulama gibi kültürel işlemlerin ve hasadın uygun bir biçimde, rasyonel yapılması ancak traktör başta olmak üzere tarımsal mekanizasyonla gerçekleştirilebilir.
Uluslararası standartlara göre 11-12 olması gereken ortalama traktör yaşı, ülkemizde 22-23'ü buluyor. Traktör parkımızın yenilenmesi, traktör ortalama yaşının uluslararası standartlara getirilmesi gerekiyor. Bundan dolayı yeni traktör satışları önemli. Ekonomik ömrünü tamamlamış traktörlerin kullanılmaya devam etmesi, teknik ve ekonomik kayıpların yanı sıra, ekolojik zarara yol açmakta ve can güvenliğini riske atmaktadır."
TZOB