Türk çay kültürünün ve çaya gönül veren birbirinden değerli isimlerin de ayrıntılarıyla ele alındığı kitabın hazırlık çalışmaları tam bir yıl sürdü.
1947 yılından beri Türkiye'de çayla birlikte anılan Çaykur, Türk çay kültürünün ve Türk çayının tanıtılması amacıyla çalışmalarını sürdürüyor.
Giderek güçlenen Türkiye ekonomisinin en güçlü damarlarından biri olan çaya ve bir dünya markası olma yolunda kararlılıkla ilerleyen Çaykur'a dair detaylı bilgilerle zenginleşen kitap, belgeler ve tanıklıklarla okurlara tam bir 'belgesel' atmosferi sunuyor.
Bu kıymetli bitkinin ülkemize girmesinden üretimine başlanmasına, ilk tesislerinin açılmasından fabrikalarının kurulmasına, daha modern ve daha 'sürdürülebilir' kılınması adına atılan adımlardan dünyada da ilgiyle izlenen ve beğeniyle tüketilen bir ürün haline gelmesine değin her aşama kitapta yalın, bir o kadar da akıcı bir dille anlatılıyor.
Bir başarı öyküsü olarak çay üretimi
"Çay üretiminde gelinen nokta Türkiye Cumhuriyeti için bir başarı öyküsüdür" diyen Çaykur Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu çayın ekonomik bir değer olmasının yanı sıra benzersiz bir kültürel hazine niteliği de taşıdığını belirterek bu gerçeğin kitaba eksiksiz bir şekilde yansıtıldığının altını çiziyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: "Çaykur olarak gittiğimiz her ülkede Türk çayını ve çayın kültürünü anlatıyoruz. Çayın bu topraklardaki 90'ıncı yılı onuruna çayın ülkemizdeki destansı serüvenini aktaran bir kitap yazmak istedik. "Çayın 90 Yılı" bu düşünce ile ortaya çıktı. Çay kültürünü ve tarihini en ince ayrıntılarıyla anlatmaya özen gösterdik. Çaya dair kapsamlı ve son derece güçlü bir 'hafıza' oluşturmaya çalıştık. Bunun yanı sıra özellikle Rize ve Doğu Karadeniz Bölgesi'nin çay ile birlikte değişen ve gelişen sosyo-ekonomik durumuna dikkat çektik. Dilinin yalınlığı ve akıcılığı, tasarımının zengin görsel arşivle desteklenmiş olması kitabımızın özelliklerinden yalnızca birkaçı."
Her bölümü ayrı bir destan
Kahveyi Tahtından İndiren Bitki: Çay başlığı altında Rize, çayın Anadolu yolculuğu, Başbakanlık Osmanlı arşivlerinden elde edilen belgeler, çay kitapları, ilk çay kanunun çıkarılışı gibi başlıklara yer veriliyor ve her başlık ayrıntılarıyla açıklanıyor. Çay Üretimi Başlıyor bölümünde İkinci Dünya Savaşı dönemi ve karaborsa, çay işleme tekniği, fabrikalar, TEKEL gibi başlıklar dikkat çekiyor. Her Şey Bir Bardak Çay İçin başlığı altında da siyah, yeşil ve beyaz çay üretimi konularına ustalıkla değiniliyor. Bir Dünya Şirketi: Çaykur bölümünde çayla özdeşleşen bir marka olarak Çaykur'un hikâyesine yer veriliyor.
Çaya Gönül Verenler başlığı altında ise Çaykur'da görev yapan, alın teri döken bütün isimler tek tek anılıyor ve kitap bu şekilde bir 'selam' ile sona eriyor. "90 Yıl Önce Filizlenen Öykümüzün Hatırasına Çaykur Çalışanlarının Armağanıdır" alt başlığıyla yayımlanan kitap bu bölümle kusursuz bir bütüne ulaşmış oluyor.
Çaykur Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu'nun öncülüğünde hazırlanan "Çayın 90 Yılı" kitabıyla Çaykur; sevgiyle üretilen ve tüketilen, hayatın her anına hitap eden, bir üründen çok daha fazla anlamlar içeren çayın ülkemizdeki 90 yılının destanını aktarırken, gelecek kuşaklar için de yepyeni bir ufuk açarak kültür-sanat dünyamıza son derece önemli bir eser kazandırmanın mutluluğunu ve onurunu yaşıyor. "Çayın 90 Yılı" kitabı Remzi Kitabevi, D&R ve Alkım Kitapevi mağazalarında ( 45 TL etiket fiyatıyla ) okurlarıyla buluşmayı bekliyor…
Haberler.com