Türkiye'nin yüzde 40 oranında bal ihtiyacını karşılayan Adana'nın Kozan ilçesindeki bal üretimi, geçtiğimiz yıla oranla yüzde 20 oranında düştü.
Kozan Binboğa Bal Kooperatif Başkanı Emrah Zararsız, bu yıl elverişsiz hava koşulları nedeniyle bal üretiminde düşüş yaşandığını söyledi. Adana ve Kozan bölgesinde gezginci arıcılığın yaygın olduğu, kooperatiflerine üye 1400 üyenin bulunduğu, bu yıl havaların soğuk gitmesi nedeniyle bal üretiminde de büyük oranda düşüş yaşandığını hatırlatan Binboğa Bal Kooperatifi Yönetim Kurulu Başkanı Emrah Zararsız, “Adana bölgemizde bal üretimi sezondan sezona değişiyor. Türkiye’de bal üretiminin yaklaşık yüzde kırklık bölümünü Kozan olarak karşılıyoruz. Türkiye’nin tüm bölgelerinden örneğin Kayseri ve Elazığ’dan keven balı, Muş’tan çiçek ve yayla balı, Muğla’dan çam balı ve Adana bölgemizde narenciye balı üretimimiz oluyor. Geçtiğimiz yıla oranla bal üretiminde yüzde yirmilerde bir düşüş var. O da hava şartlarından kaynaklanıyor. Havaların soğuk gitmesi nedeniyle bu yıl üretim geçen yıla oranla yüzde yirmi oranda düştü” dedi.
“ARICILARIMIZIN EN BÜYÜK SORUNU PİYASADAKİ SAHTE BALDIR”
Arıcıların en büyük sorunlarından birinin de piyasada bulunan sahte ballar olduğunu söyleyen ve tüketicilere bu konuda bir takım tavsiyelerde bulunan Zararsız, “Kooperatif olarak laboratuvarımızda onay görmeyen hiçbir balı kesinlikle tüketicilerimize sunmuyoruz. Ancak piyasada sahte bal çok bulunduğundan dolayı arıcılarımız bundan şikayetçiler. Kooperatiflerin üretmiş olduğu bal her zaman birinci sınıf ve kaliteli baldır. Eğer balın içerisinde glikoz ve şeker olduğu müddetçe biz o balı kavanozumuza doldurmuyoruz. Bunun yanı sıra kooperatiflerimize üreticilerimizden gelen balda antibiyotik, diastaz ve hmf varsa o balı tüketicilerimize sunmuyoruz. Tüketicilere örnek olarak kooperatif ürünü tüketmelerini tavsiye ediyoruz.
Yine tüketicilerimiz ballarını tüketirken kooperatif ürünleri üzerinde TSE, ISO9001 ve helal gıda belgesi olmalı ve de sahte olmayan balları tüketmelerini öneriyoruz. Tüketicilerimiz kooperatif ürünü tüketmeye dikkat eder ise sağlıklı bir şekilde bal tüketmiş olurlar. Ancak reklamlarda sunulan balları övüyorlar. Fakat tüketicilerimize sağlıklı ve kaliteli bal tükettirmiyorlar. Eğer tüketicilerimiz kooperatif ürünü bal tüketirler ise daha verimli ve sağlıklı bal tüketmiş olurlar” diye konuştu.
İHA