Twitter

İNTERNETTE TARIM YOKTU FAKAT GELECEK İNTERNETTEYDİ!

Akdeniz Üniversitesi Tarımsal Pazarlama Bölümü mezunu olan girişimci Tülin Akın, 2004 yılında Türkiye'nin ilk tarımsal iletişim platformu olan tarimsalpazarlama.com'u faaliyete geçirdi. Çiftçileri sanal ortamda alıcılarla buluşturan tarimsalpazarlama. com'un kuruluş hikayesini dinlemek üzere bir araya geldiğimiz Akın, "Ben sadece ilk adımı attım" diyor.

2004 yılında Türkiye'nin İlk tarımsal iletişim platformu olan tarimsalpazarlama.com'u hayata geçirdiniz. O dönemi ve süreci bizim için anlatır mısınız?

Bilgisayar ve internet kullanmayı bilmeyen bir tarım topluluğuna yani kullanıcısı var olmayan, İhtiyacı hiç hissedilmemiş bir mecra yaratmak zor oldu tabiî kî. Özellikle ben tarım ve bilişim gîbî erkek egemen bir sektörde 22 yaşında bîr öğrenciydim. Site kurmayı planlarken yazılım bilmiyordum, tasarım bilmiyordum hatta kendi bilgisayarım bile yoktu. Önce başka bir şehirden yazılımcı bîr ortak buldum, biraz tasarım öğrendim internet kafeden görüşerek siteyi 2004 yılının Ekim ayında yayına geçirdik. Başta kullanacak kimse de reklam verecek mecra da yoktu. Tarım fuarlarına gidip çiftçilerle ve firmalarla görüşmeye başladım. Tek tek bilgisayar, İnternet ve tarimsalpazarlama. com'un faydalarını anlattım. Tabii bu süreçte maddi zorluklar da yaşadım. Siteye reklam almak imkansız gibiydi. Kimsenin web sayfası yoktu ki reklam versin. Fuarlar barter verdiler. Küçük harçlıklarla oradan oraya minik adımlarla ilerledim. Okul bitlikten sonra daha büyük adımlar atacak çalışmalar yaptım şirket kurdum, çiftçilerin online alım satım yapabilmeleri için de kredi kartına ihtiyaçları vardı bir banka ile çalıştık işler gelişti sonra cep telefonları İle bilgi ulaştırmaya başladık. Bugün tarım sektöründe cep telefonundan internete giren çiftçiler var. 1 milyon 400 bin çiftçiye bugüne kadar hizmet verdik. Artık sosyal medyada sesleri duyuluyor.

Sürecin devamında Tabit Tarımsal Bilişim ve İletişim Teknolojilerini kuruyorsunuz. Tabit nasıl bir kuruluş, ne tür hizmetler veriyor?

arım sektörünün ihtiyaçlarını sadece web platformu ile gideremeyeceğimizi anladık ve mobil içerikler ve mobil platformlar kurmaya başladık. Intel ile "Çiftçi Bilgisayarı", Vodafone ile "Çiftçi Kulübü" projeleri yapmış olduğumuz büyük projelerden. Tarimsalpazarlama.com çiftçilerin ille de internete girmesini ve öğrenmesini gerektiriyordu ancak içeriğindeki bilgiler tüm çiftçilerin ulaşabileceği şekilde olmalıydı biz de İletişim yolları geliştirdik. SMS ile bilgilendirmeler, cep telefonu uygulamaları, tarım Tarım sektörü hak ettiği değeri görmüyor! Tülin Akın - tarimsalpcizarlama.com Kurucusu teknolojilerinin mobil uygulamalarla entegrasyonları, çiftçilere yüz yüze eğitim organizasyonları, kırsal alanda özel teknoloji barından yenilik getiren sosyal sorumluluk alanlarında projeler geliştirdik. Yaptığımız iş sadece bir web platformu olmaktan çıkınca Tabit Tarımsal Bilişim ve İletişim Teknolojilerİ'ni kurduk.

Özellikle tarım alanında hizmet veren firmaların gerek markalaşma gerekse iletişim eksikleri var. Bu alanda yaşanan eksikleri biraz anlatır mısınız?

Kafalarda oluşan bir çiftçi imajı var ve bu çok perişan bir görüntü. Tabii ki kötü şartlar söz konusu, bu şehir içinde görülebilir. Kent çeperine bir bakılınca meslekleri olmayan İnsanlar var. Şehirde de köylerde de maalesef benzer durumlarda insanlarla karşılaşılabilir. Çiftçiler dediğimizde kendi arazisi olan, kira vermeyen insanlardan bahsediyoruz. Her biri gerçek bir işletme, üretimde kadınlar, satın alma ve pazarlama da erkekler... Çiftçilerin ihtiyaçları olan ellerindeki evi tarlayı artı değerlere dönüştürecek bilgi döngüsü ve eğitim. Çiftçi bu döngüyü kurmakta çok zorlanıyor ve zarar görüyor. Bütün bunlarla birlikte markalar genelde çiftçilere ilk imajdan yaklaştığından çiftçi bunu yadırgıyor ya da bölgesel farklılıklar göz ardı edildiğinde faydasız çalışmalar ortaya çıkabiliyor.

Peki, markalara ne tür çözümler sunuyor, onlara nasıl bir ivme katıyorsunuz?

Markalarla çalışırken ürünlerin çiftçiye faydalı olup olmadığı bizim İçin önem taşıyor. Kendimiz İnanmıyorsak inandırıcı olamayız haliyle... Bizim iletişim araçlarımızın bir yönünde teknoloji, sosyal sorumluluk ve yenilik olmalı. "Marka hangi bölgedeki çiftçiye hitap ediyor?", "İletişim dîli ne olmalı?" "Bizim katkımız ne olabilir?" gibi sorular önem taşıyor. Türkiye'nin her yerinde yaşayan çiftçinin 24 saatini nasıl yaşadığını biliyoruz. 11 yıldır çalışmalarımızın birikimleri ile yerel bağlantılarımızla kolay hareket edebiliyoruz. En güzeli de çiftçi bizi seviyor ve güveniyor. Biz de buna layık çalışmalar yapmak doğru iletişim köprüleri kurmak İçin özveri gösteriyoruz.

Sektörde yaşanan son trendler, gelişmeler nedir?

Sektörde üretimle İlgili trendler her zaman hüsrana uğramıştır. Altın çilek, hicaz narı, deve kuşu üretimi gibi birçok ürün sayılabilir bir anda ilgi çeken ama yatırım yapanların trend sonu hüsranları... Tarımı üretim trendlerine teslim edemeyiz. Biz tarımda teknoloji trendini tetiklemeye çalışıyoruz. Cep telefonu ile ürünün resmini çekip altına ilanını yazıp internet aracılığı ile alım satım yapan, veterinerlerle, mühendislerle online görüşen, tarlasının sulama sistemini SMS ile açıp kapatan, ihtiyacı olan bilgiyi internette arayan, kullanacağı markadan istekleri olan, şikayetleri olan iletişim kuran çiftçilerin çoğalmasını istiyoruz.

Tülin Akın'ın gelecek planları, hayalleri arasında neler var? Tarım sektörüne özellikle teknolojik anlamda ne tür katkılar sağlamayı hedefliyorsunuz?

Kırsal alanda interneti yaygınlaştıracak her eve bilgi taşıyacak projelerimiz ve her türlü tarımsal teknolojik donanımı olan örnek bir "Akıllı Köy" kurma çalışmamız var. Hayallerimizin ötesine geçtik, sadece yapmak için düşünce üretiyoruz hayatında internet kelimesini hiç duymamış zamanlardan bugüne kadar yaptıklarımız gerçekti ve yapacağımız hiçbir şey hayal değil.

"İyi bir üretim planlaması yapıldığında ülkemizin tarım potansiyeli çok yüksek. Dünyanın en verimli topraklarına sahip olduğumuz söylenebilir. Ancak en az yatırım alan, en az eğitime sahip, en kötü koşullarda yapılan bir tarım. Sanayileşmeyi gelişmişlik olarak görsek de dünyanın sürdürebilirliği tarıma bağlı. Sanayiyi besleyen de tarım. Bunlar göz ardı ediliyor 'Sanayileşmekte olan ülkeyiz' söyleminden duyduğumuz gururu 'Tarım ülkesiyiz' söyleminde duymuyoruz. Tarım sektörüne yapılan bilgi yatırımının değeri diğer sektörlerden daha yüksek. Örneğin 'dişini fırçalarken suyu kapat' suyun yüzde 9'unun içindeyken. 'Tarlanı salma sulama ile sulama' suyun yüzde 80'inini kurtarıyor. Çiftçinin güçlendirilmesi gerekiyor ancak sadece destekleme ödemeleri yaparak olmayacağı ortada. Kaldı ki desteklemeler çiftçinin bilgisiz bırakılmasından dolayı doğru adresi bulmuyor. Bu nedenle sektörün hak ettiği değeri görmediğini düşünüyorum."

Marketing Anadolu/ Mart Sayısı
  • Site Yorumları
  • Facebook Yorumları Facebook Yorumları
Yeni yorum yaz
Henüz bir yorum yazılmadı. İlk yazan siz olabilirsiniz.